2 Obereisenbach naar Wallendorf

Onze eigen weg begint hier!

Deze dag is een combinatie van de GR5 met wat eigen afkortingen. We willen niet steeds weer berg-op om direct daarna weer bergaf te gaan. Dus gaan we in Obereisenbach naar Untereisenbach en dan over de brug richting Uebereisenbach in Duitsland. Daar een stukje over een vlak landweggetje, langs een indrukwekkende rode rotswand. Niet veel verder weer richting van de rivier en over een brug die alleen voor voetgangers bruikbaar is terug naar Luxemburg. Dan is het een kilometer langs de weg voor we de GR5 weer volgen: sterk omhoog, mooi uitzicht voor 1 km en dan weer omlaag en omhoog naar Stolzembourg. Na dat plaatsje maakt de rivier een enorme slinger, dus loopt de GR5 een eindje opzij, richting van een stuwmeer hoog op de berg. Het laatste stuk omhoog is knap steil, maar boven is een cafe.

Ja dat is er inderdaad wel, maar het is niet open op een druilerige dag. Langs het stuwmeer lopen is niet leuk, dan volgt een afdaling richting van Vianden. Dat is een spannend pad, we korten al wat af tov de GR5, kost best tijd en er lopen veel toeristen. Maar een leuke sfeer. In Vianden is net een festival aan de gang, dus het is erg druk. We willen wat drinken maar het kost tijd voordat we bediend worden. Dan gaan we ons laatste stukje van de GR5 volgen, tot aan Bettel: mooi langs een bergrug naar beneden. In Bettel kiezen we voor de weg langs de Our, waar de GR5 een flinke omweg gaat maken. De GR5 gaat als de groene stippellijn op de kaart westwaarts.

Bij Gentingen willen we oversteken, maar op Google maps was het niet helemaal duidelijk of dat wil: er blijkt een mooi fietsbruggetje te liggen. Dan een aantal kilometers aan de Duitse kant: rustig door de landerijen, met heel hoge mais, ruim meer als 2 meter. Voorbij Ammeldingen een stukje omhoog, mooie bloemen langs de weg.

Dan afsteken naar Wallendorf. Daar staan zus en zwager op de camping, die fietsen van Zwitserland terug naar Zuidhorn. Lekker samen eten. Totaal hebben we 30 km gelopen, wel erg veel, maar het is gelukt.